Rozwój mobilnego grania

Kiedy dzisiaj ktoś mówi o grach mobilnych, to każdemu przed oczami pojawiają się aplikacje, które wszyscy posiadamy na swoich telefonach. Zanim prawie cały rynek mobilnej zabawy przeniósł się na telefony komórkowe, ludzie grali się na przenośnych konsolach o wielkości smartfona.

Historia gier mobilnych sięga lat 80-tych XX wieku, kiedy to firma Mattel Toys stworzyła pierwsze gry przenośne: AutoRace i Football. Należy wspomnieć, że jedno urządzenie mogło pomieścić tylko jedną grę. Żeby zagrać w inną, trzeba było drugiego sprzętu. Sama konsola okazała się ogromnym sukcesem, wygenerowała blisko 400 milionów dolarów i otworzyła nowy rozdział w historii rozrywki elektronicznej.

Nintendo i Game Boy

Japońskie przedsiębiorstwo Nintendo rozpoczęło swoją bardzo bogatą historię od produkcji konsol, które nie osiągnęły spektakularnego sukcesu, lecz dały twórcom niezbędne doświadczenie, by w końcu stworzyć konsolę, która okazała się sukcesem – Game Boy.

Samo urządzenie w dniu premiery nie posiadało najlepszych komponentów w branży, gdyż jej twórca – Satoru Okada, ze względów finansowych musiał zastosować tańsze elementy. Dzięki temu konsola mogła trafić do większej liczby odbiorców. Pierwsza wersja Game Boya była sprzedawana wraz z grą Tetris. Wymienne kartridże umożliwiły granie w dowolną ilość produkcji na jednym urządzeniu.

Pierwszą wersję Game Boya sprzedano w 70 milionach egzemplarzy, kolejną Game Boy Color – 50 milionów sztuk, a Game Boy Advanced do końca 2006 roku została kupiona 77 milionów razy.

Od premiery konsola Game Boy deklasowała konkurencję. Do dzisiaj żadna inna konsola przenośna, przeznaczona wyłącznie do gier, jej nie dorównała.

Nintendo DS i 3DS

Kiedy Game Boy zaczął zbyt mocno odstawać technicznie od konkurencji, Nintendo zdecydowało się na wyprodukowanie DS’a. Urządzenie umożliwiało zabawę przy grach z Game Boy Advance, a także posiadało swoje własne dedykowane produkcje. Konsola miała 2 ekrany, Wi-fi, a także spełniała standardy obecnej generacji konsol. Sprzęt DS sprzedał się w 37 milionach sztuk.

Po sukcesie DS’a stworzono jego usprawnioną wersję 3DS, który obsługuje technologię 3D i dostosował się do warunków panujących na rynku. Konsola nadal jest produkowana, sprzedawana i pomimo ogromnej konkurencji w postaci smartfonów posiada duże grono odbiorców na całym świecie.

PlayStation Portable

Sony chciało uszczknąć swój kawałek tortu, widząc sprzedaż konkurencyjnego Game Boya i w 2004 roku stworzyło PSP (PlayStation Portable). Urządzenie to wyprzedzało konkurencję technicznie pod każdym względem, jednak całkowicie odmienna polityka od stosowanej przez Nintendo sprawiła, że sprzedawało się o wiele gorzej niż DS. Zbyt mała ilość wysokobudżetowych gier spowodowała, że gracze mniej chętnie sięgali po PSP.

W 2011 roku Sony rozpoczęło sprzedaż PSP Vita, która była usprawniona pod każdym względem. Mimo wszystko jej sprzedaż nie spełniła oczekiwań i po premierze PS4, została sprowadzona do pozycji gadżetu, który współdziała z jej większym odpowiednikiem.

Apple rozpoczyna erę smartfonów

W 2008 roku firma Apple opublikowała narzędzia, dzięki którym można tworzyć gry na ich urządzeniach. Przy sprzedaży 50 milionów sztuk urządzeń i dziesiątkom tysięcy gier, szybko okazało się, że granie mobilne już nigdy nie będzie takie samo. Produkty Apple można kupić z drugiej ręki poprzez strony typu mresell.pl i cieszyć się ogromem aplikacji. Po sukcesie iPhona firma Google uruchomiła swoją własną platformę na telefony komórkowe i sprawiła, że przenośne granie trafiło w ręce większości ludzi na Ziemi.